Wednesday, November 3, 2010

cinta, duit dan pengaruhnya

Yang mana satukah pilihan anda? Berbelanja habis-habisan sehingga anda dapatkan si dia yang anda puja, atau Meninggalkan Si dia kerana berusaha habis-habisan untuk menjadi kaya? ATAU…both?
Quote dari Albert Einstein.
“You can lose a lot of money chasing a woman…but you’ll never lose a woman chasing money”
Setuju atau tidak…itulah hakikatnya! Mencari cinta di zaman sekarang bukan seperti dulu lagi. Anda memerlukan banyak wang untuk melabur demi cinta yang anda dambakan. Namun, cinta yang diidam-idamkan akan mudah hadir di dalam hidup anda sekiranya anda adalah seorang yang mempunyai banyak wang! Begitulah pengaruh duit kepada sebuah cinta, sebuah kebahagiaan.
Tak perlu nak deny it…most woman nowadays are materialistic! BUT who can blame them? Dengan ekonomi yang semakin merudum di seluruh dunia, pemilihan pasangan yang berduit, kaya, jutawan adalah amat relevan. Personally, bro love sendiri menyarankan untuk wanita memilih pasangan yang paling kurang pun, seorang usahawan. Hehe…suka orang pompuan!
Yang tidak suka…pastinya kaum lelaki. Walau hensem, walau pandai memikat…kalau tak kaya, tak berduit atau tak jutawan macam Irfan Khairi tu, susah sikitlah nak dapat awek. Irfan Khairi, dah lah jutawan, bijak lagi…dan bonus baginya…dia hensem! :)
Akibat situasi kehidupan yang sedemikian rupa, cara lelaki nowadays nak memikat yang lawa-lawa juga berubah…Mostly, mereka memikat dengan cara 2 M, MEMPERDAYA &  MENIPU. Mereka siap boleh REKA KEHIDUPAN YANG KONON NYA MEWAH…walhal, semua pinjam, semua loan, semua sewa, semua orang punya….all because nak pengaruhi wanita itu dengan kekayaan dan kemewahan. Yang perempuan tertipu ni pun, “layu ditasik madu.”
Apa nak dikata beb? :D Sekiranya cinta memerlukan begitu banyak perbelanjaan , even selepas kahwin lagi banyak… Mengapa kita terus mengejar cinta? Bukankah lebih bagus kita mengejar kekayaan? Kerana, dengan kekayaan kita pastinya akan mendapat cinta!
Sound so sellfish and redicolous kan? But it’s realiti kehidupan kita beb… Ramai orang, pandai berkata, “Tak pandang harta, tak pandang nama…tapi mencari hati yang baik” …ya lah tu.
Sedangkan nak order ais kosong pun nak kena bayar sekarang beb. Lagikan nak bercinta, nak dating, nak kahwin. Kalau setakat baik hati je, tapi poket kosong…at the end of the day, the girl yang menyara hidup si lelaki…nak ke jadi lelaki sebegitu? Nak ke jadi wanita yang terpaksa ‘berbelanja dan menanggung hidup pasangannya hanya kerana cinta?’
Jika kita ambil kehidupan paling sederhana pun, tetap anda memerlukan duit yang banyak, untuk sewa rumah ke, bil telefon, bil eletrik, bil klinik, tambang teksi/bas, makan-minum, pakaian, and all that is for two! Amacam?
Kemiskinan mulai menghimpit kehidupan, perbalahan di dalam perhubungan mulai menjelma. Saban hari, hanya duit, duit, duit yang diperbahaskan, duit yang menjadi masalah…last sekali?
Koyaklah bahagia!
The fact is yang bro love ingin perbincangkan, mengapa tidak pandang pada yang berharta dan hanya pandang pada yang baik hati?…yang berharta dan kaya ni, hati tak baik ke?
Kakak angkat saya seorang jutawan, sangat baik hati…Kakak saya sendiri juga adalah seorang jutawan dan dia banyak membantu orang yang perlukan pertolongan…Kawan baik saya comes mentor dan dalam satu band muzik dengan saya bro Irfan Khari juga adalah seorang yang baik hati, sentiasa fikir baik terhadap semua orang dan tidak pernah berprasangka buruk…
In fact, ramai orang kaya dan berharta, hati mereka jauh lebih baik dari mereka yang hanya sekadar pegawai atau kerani biasa atau mereka yang hidup dalam kemiskinan. Basically, bangsa apa, agama apa, manusia mana pun…ada yang baik ada yang jahat, ada yang kaya ada yang miskin.
Apa yang perlu kita tanam di dalam diri kita, rezeki dari hasil kekayaan yang diberkati Tuhan itu pastinya menjanjikan kebahagiaan. But tidak semestinya kita kena pilih, instead of chasing women, we forget about woman and chase money all out, 100%…that’s NO FUN!
Quote from Irfan Khari :
“Wang atau kebahagiaan? Mengapa perlu pilih salah satu? Kalau anda diberi pilihan untuk potong tangan kiri ataupun potong tangan kanan… mana satu pilihan anda? Sudah pastinya kita ingin simpan kedua-duanya! Jadi, mengapa perlu pilih- mengapa tidak miliki kedua-duanya :)” : Irfan Khairi.com
Jadi, for Bro Love last review about this issue…kejarlah cinta sekadarnya kejarlah kekayaan sewajarnya. Yang pasti, “Anda akan kehilangan banyak duit kerana mengejar wanita, tetapi anda tidak akan hilang wanita jika mengejar duit!”

No comments:

Post a Comment