Wednesday, August 25, 2010

CINTA REJECTED??/

Hye kawan-kawan semua. Hari ini k&k nak membawa anda semua membaca sedikit tips daripada abang razzi rahman @ brother love. ^_^. Jom teruskan membaca.



Razzi Rahman @ Brother Love


Tiada yang paling memalukan dan mengerikan kita apabila direject! Baru je cakap, “Hi!” dia buat tak tahu je…Baru je kita senyum kat dia, muka dia selamba macam kita tak ada pun kat depan dia! Frust dan malu, kan?!


Dalam society kita pula, apabila pelawaan kita untuk keluar minum-minum atau hanya menonton, ditolak mentah-mentah, semua orang akan memandang, tersenyum pada kita dengan wajah sinis, perli dan mengutuk…


Tambah perit lagi, kita tak tahu nak sembunyi muka kat mana apabila orang-orang di sekeliling mendengar jelas cara rejections itu, kemudian digosip-gosip pula peristiwa yang amat memalukan itu, rasa bagai tersungkur merudum jatuh ke tanah… adoi! Malunyaaa…


Itu belum Cinta Kena Reject… baru tegur-tegur dan ajak keluar. Kalau kita berminat dengan dia, kita nak sangat buat dia special, nak couple…nak bercinta tapi di REJECT? Fuuuuhhhh… lagi lah MALU!!


Ini adalah masa yang paling kritikal. Sewaktu inilah kita perlukan kawan-kawan yang selalu memberi semangat dan famili yang memahami. ALSO, this is not the time you nak buat perubahan beb, just because you kena reject over something tentang diri you yang tak berapa okay to him/her, so you pun nak berubah… NOOO!!


It’s too late dah…but if you nak berubah for the better well at least berubah kerana you mahukan diri you to feel better or even to look better, thats okay. Besides that… just go on seperti normal days je.


NOW… “bagaimana hendak hadapi rejections?”


1. Relax – Selalunya apabila kita berminat dengan seseorang, kita akan jadi kelam kabut, bercakap tak berhenti, suara jadi meninggi, ketawa terlebih, membuat keputusan tanpa berfikir, gelojoh, mahukan sesuatu dengan cepat…Relax beb! Face him/her dengan perasaan yang KOSONG. “Dia hensem, dia lawa, dia cantik, dia cute…” I tahu!…but put it away, relax… Tells yourself “relax” 100x …then kenalkan diri you kepada sesiapa sahaja yang you tak kenal!


2. Confident – To be confident you all cuma perlu hilangkan sebarang HOPE! Buang sebarang harapan yang ada dalam diri. “I hope dia akan nak kat I” - “I hope dia akan reply” …i harap tu, I harap ni…hehe, put all that away jugak. Awal-awal lagi biar ada rasa, if he/she for me then he/she for me…if not, NO PROBLEM! Ada ramai lagi… Lelaki dan wanita sama sahaja… masing-masing ada keinginan untuk bercinta, mahu berhibur dan berkenalan. Kalau dia tak mahu, maknanya you just not his/her type… habis cerita, just go and look your type je la. Tak perlu malu or takut!


3. Be Happy – Maksud I kat sini, jangan sesekali bersedih jika tidak dilayan atau direject. Rejections adalah BIASA. Put that on your mind. Bro Razzi pun selalu juga direject!…tidak dilayan. But I tak bersedih instead, I go to the next hot girl yang lagi lawa dari yang reject i tadi untuk berkenalan hahaha… I cakap you all, everytime I said Hi to a girl, then if the girl tu buat tak layan…buat I macam tunggul, I KEEP SMILING… semua orang tengok hehe… and you know what, because I look happy, ramai yang mahu berkenalan dengan I selepas tu


4. Take your time – Jangan nak cepaaaat je, tahulah dia tu kira your taste, your kind of person yang menjadi idaman. Tetapi take your time, berkawan dan berkenalan dulu. Kenal lama-lama. Bila penampilan you lebih kepada kawan, ianya lebih selesa dan susah untuk mendapat rejections. Don’t rush! Biarkan rasa ingin bercinta tu hadir dalam diri dia dengan sendiri… tugas you, show the best of yourself. Don’t ask for more…kalau melepas, well he/she bukan untuk you lah… Probably kalau you bercinta pun, mesti huru-hara, then breakoff jugak… Because, kalau betul ada dah sparks, ada electric shock, bahan kimia sudah menaikkan rasa berahi ni…he/she is yours lah!!


5. Keep your options open – Bagi sesetengah orang, perkara ini agak kurang selesa tetapi to me it’s the best way untuk hadapi rejections. Keep your options open ini adalah bermaksud, bukan berharap pada yang satu tu je. Let yourself berkenalan dengan beberapa orang yang berpotensi untuk menjadi specials dalam satu masa. Wait and see…dan maintain options open/berkawan tanpa sebarang ikatan. In time, yang mana bersungguh dan sesuai dengan you, akan muncul sendiri…menagih cinta dari you! Dan selalunya, at that time, you mesti terkejut… yang you ingat akan jadi your lover, are totally different dari yang you expected! hehe


JADI, untuk mengelakkan diri kita kecewa, frustrated, marah, berduka cita, malu kerana REJECTED, kita bolehlah praktikkan 5 perkara di atas dan, selalu ingat,


“Mengapa kita berpisah? Mengapa putus? Mengapa dia tidak mahukan aku? Mengapa cinta aku ditolak?…well, sebab dia tidak sesuai dan dia bukan untuk aku, cinta aku yang sebenar-benarnya akan hadir nanti!”




TERUSKAN MENGUNDANG CINTA HADIR DALAM HIDUP ANDA…

No comments:

Post a Comment